Hárombetűs vírus: VR6
Ahogy nem is olyan régen említettem, végre bemutathatom Nektek közelebbről is a május vasárnapi drag racing egyik látogatóját. Az autó tulajdonosa Andreas, fiatal görög-cypriota srác, aki szerint Európában épitik a legjobb autókat. Nincs okom ellenkezni a véleményével, főleg miután az ő autóját is közelebbről szemügyre vettem, a nézőpontja teljesen világossá vált.
Hárombetűs vírus: VR6
Volkswagen Golf 1996 Kit Car
Ismerjetek meg hát Ti is Andreas szeme fényét!
A történet 1996-ban kezdődik, amikor is egy fiatal ciprusi srác már nagyon ki volt ábrándulva a japán autókból. Első autójaként totálra-tört Golf I Gti-jéről álmodozott, és úgy döntött megépít egy olyan autót, amilyen Cipruson még nem volt. Hogy rögtön az elején tisztázzuk a dolgokat, ezen a vidéken még ma sem mindennapi közlekedési eszköz ez a - ma már kilenc éve építgetett - álomautó. Andreas, miután eladta Hondáját, melynek szerinte nem voltak elég jó fékei (sőt, még ma sem bízik a japán autók megállási képességében - és ezt egy, a Brembo hovatartozásáról szóló kérdéssel indokolja mosolyogva), már úton volt az autó, amit alapnak szánt a tervéhez. Egy egyszerű, feketére lakkozott 1.4-es, benzines hármas Golf, teljesen alap, vagy inkább meg annál is szerényebb felszereléssel. E mellett pedig már tulajdonában volt egy igazi kincs, ami akkor Andreas barátjának műhelyében pihent, várva a maga idejét.
Miután az autót boldog tulajdonosa átvette, az eladók meglepetésére a kulcsot azonnal átadta egy vontató sofőrjének, és anyukája Corollájával követte titokzatos mosollyal a trailert. Az autót még aznap megszabadították “felesleges súlyától”, az 1.4-es benzines csoda motortól, helyére pedig két nap alapos és töredékes munkája után a VW legendás 2.9-es VR6-os erőforrása került.
Bizonyára sokak számára meglepő, miért ennyire bonyolultan ment végbe ez a folyamat, és miért nem volt egyszerűbb rögtön egy gyárilag VR6-os blokkal szerelt autót venni. A válasz roppant egyszerű: akkoriban még a ciprusi fiatalok számára is drágának számítottak a Golf sport változatai, ezért gazdaságosabb volt külön egy motort és egy autót venni.
Ami pedig ezután következett, szegény kicsi háromajtós barátunkat nagyon feldúlta, és a torz kis kacsából szépen lassan egy igazi utcai harcos nevelkedett. Az egész folyamatot a VR6 három betűje befolyásolta, és ahová csak néztek mindenhol megtalálható a 90-es évek legendás kompaktjának szelleme. A motorcsere után lépésről lépésre változott az autó, hosszú válogatás után külső változások mentek végbe – az első-hátsó lökhárítók és küszöbök egyenesen az ABT-től érkeztek, ezt követően került fel a Görögország egyik ismert Golf tunerétől beszerzett futurisztikus, de gyönyörű üvegszálas műanyag motorháztető, az M3 utánzatú visszapillantók a JOM-tól, valamint egy MTM Racing dupla hátsó szárny is. Az autó elején megfigyelhető további változás a nagy figyelemmel és - szerintem - nagyon okosan választott Kamei hűtőrács, ugyanígy a hátsó ajtón, szintén ettől a márkától származó takaró lemez.
Szintén hosszú válogatás, és nem egyszerű megoldások útján valódi Porsche RS felnik kerültek a gyáriak helyére, melyek alól az első tengelyek végén a Brembo jellegzetes piros színű, négydugattyús fékei, hátul pedig a VR6-os gyári tárcsa fékei villannak fel. A kaszni a KW futóművén ül, és a gyárinál 5 cm-el alacsonyabban kavarja a port a forró ciprusi utakon.
Mint megfigyelhető, az első és hátsó lámpák is változtak – mindkét szett a Hella nevét viseli, az első fényszórók pedig eredeti Golf IV-es változatok. Az első lökhárító a Golf tradíciót követve befogadott két Crystal ködlámpa szettet, ami pontosan Andreas teóriáját igazolja – nem elváltoztatni kell az autót eredeti – gyári kivitelétől, hanem annak részeit a tökéletességig csiszolni.
Így történt ez a motorral is. Nem változott az alap atmoszférikus működési elv, de megváltoztak az elemei, és a mai állapotában az erőforrás igen megbízhatóan teljesít, hozzávetőlegesen alacsony fogyasztással (7,5 literrel is képes működni). Mindehhez hatalmas leadott teljesítmény dukál az első, meghajtott kerekeken. Ami először szembeötlik, az a hengerfej blokk. Polírozott, és megnagyobbított hengerfejcsatornák lapulnak a króm-kék lakkozású TSR blokk alatt. A rendszer egy, ma mar nálunk is ismert légszűrő márkával kezdődik: Green gomba nyeli a motor működéséhez szükséges levegőt, melyet aztán az MBT nagyfuratú szívócsatornája dolgoz fel. Az üzemanyag-levegő elegyet egy TSR vezérlés alatt működő befecskendezési rendszer juttatja a hengerekbe, Neuspeed fúvókákon keresztül. Hogy az említett kapacitás működőképes legyen, az autót tökéletesítgető srácok változtattak a benzinpumpa nyomásán, ami újonnan 4 baron működik, de megmaradt gyári kiszerelésében. További változtatásokat eszközöltek a vezérműtengely profilján, amellyel a szelepek működési jelleggörbéjét változtatták meg. Aprólékos munka, de az eredmény tükrében mindenképpen hasznos. A motorvezérlő megmaradt gyári állapotában, csupán egy TSR motorsport chip segít feldolgozni a megnövekedett teljesítménnyel járó adatmennyiséget.
További mechanikai változások történtek a meghajtás irányában is, könnyített lendkerék segít a motor gyorsabb felpörgésében, a kapcsolatot a sebességváltó felé pedig egy Sachs versenykuplung biztosítja. A váltó gyári maradt, mivel errefelé az járja, hogy ha lecserélsz egy Golf váltót, az már soha nem lesz az igazi … na ez valami ciprusi tradíció lehet :)
Még egy apró részlet, ami a német-fanatizmust igazolja barátunknál: egy 124-es Merciről származó légbeömlő-nyílás díszeleg a jobb első sárvédőn, és - a méretei miatt elrejthetetlenül – egy szintén Mercedesből származó olajhűtő is az első lökhárító aljába integrálódott.
A Golf Beta fedőnevű kipufogórendszerét házi gyártású 7,5 cm-es csőrendszer egészíti ki, és egy OMBX leömlő (vagy ahogy felénk hívják: kipufogó pók) segít a motornak könnyebben lélegezni.
Az autó belülről sem marad változatlan: az ajtót kinyitva VR6 díszlécek, és eredeti 98-as, utolsó generációs VR6 ülések igazoljak, hogy a hárombetűs vírus mindent megfertőzött ezen a kocsin. A sebességváltó kar 4-es Golfból származik, a műszerfal gombjai pedig krómfényezést kaptak. Mindemellett két extra műszer is díszeleg az A oszlopon, mégpedig egy olajnyomás és olajhőfok mérő személyében.
Amint a képekből is láthatjátok, az idő is kedvezett a fotózásnak, és arról is meggyőződtem, mennyire törődik Andreas a kocsijával. A fotózás elején esőcseppeket örökítettem meg az autón, és míg beszélgettünk, gazdája szárazra törölgette a kocsit. Belülről és kívülről minden a törődésről árulkodik, és itt látszik legjobban, mennyire nem számit a kora egy jó autónak, akárcsak egy jó bor (vagy nő) esetén, az évek múlásával csak nemesedik.
Ez a kocsi Ciprus 2004/2005 év styling díjnyertes európai autója. Az autótuning egyik íratlan szabályát igazolja ez a kocsi minden része – nemcsak a gázt kell tudni nyomni, de autót építeni is tudni kell: alig várom, hogy otthon is sok ilyen autó-gazdája párost mutathassak majd be nektek!
Típus |
Volkswagen Golf 1996 Kit Car |
Tulajdonos |
Andreas (Ciprus) |
|
|
Motor |
2.9 VR6 |
Légszűrő |
Green direktszűrő |
Kipufogó |
Egyedi 75 mm rendszer, OMBX leömlő |
Egyéb |
TSR befecskendezési rendszer, Neuspeed fúvókák, megemelt benzinnyomás, módosított vezérműtengely, TSR Chip, könnyített lendkerék, Sachs versenykuplung, olajhűtő |
Futómű |
|
Felnik |
Porsche RS 17" |
Rugók |
KW ültetőszett, -50 mm |
Gátlók |
KW |
Fékek |
Elöl: Brembo, hátul: VR6 |
Merevítők |
Első toronymerevítő |
Külső optika |
|
Karosszéria |
Hátsó ajtó lefalazva, átalakított üvegszálas motorháztető, légbeömlő a sárvédőn |
Légterelők |
Abt első- hátsó toldat és küszöbök, hátsó szárny |
Kiegészítők |
Kamei hűtőrács, JOM M3-look tükrök, első szemöldök, matrica rendszám |
Fénytechnika |
Hella első és hátsó lámpák, Golf IV fényszórók, Crystal ködlámpa szett, átlátszó oldalindexek |
Festés, Dekor |
Komplett ezüstszínű fényezés, színrefújt elemek |
Belső optika |
|
Kiegészítők |
VR6 díszlécek, VR6 ülések, Golf IV sebváltó kar, olajhőfok és olajnyomás mérő |
|